MENÜ

 

Étkezési útmutató

A valódi egészséges táplálkozás:

"paleolitikus táplálkozás"

  • Tartós fogyás?
  • Hosszú és egészséges élet?
  • Életerő és vitalitás?

Térj vissza az ősember táplálkozási módjához!

 

Az egészséges táplálkozás az emberiség történetében leginkább a nyers táplálkozást jelentette. Ez az úgynevezett paleolitikus táplálkozási mód, amely a nyers gyümölcsöket és zöldségeket, magvakat, bogyókat, valamint vízbe áztatott gabonákat, csíráztatott gabonákat, valamint azok levét tartalmazza.

Paleolit táplálkozás - paleolit diétaA szervezetünkben a sav-lúg (sav-bázis) egyensúly elsődlegesen fontos. Az elsavasodás a szervezetünk sejtjeinek megbetegedéséhez vezet. A sejtek károsodása a szövetek károsodát jelenti, amely a szervi betegségekhez vezet, amelyek szövődményeikkel korai halálhoz vezetnek.

A jelenlegi „multipláza” étkezés nem egészséges. A tápanyag mennyiség óriási, de a bennük lévő hasznos tápanyag mennyiség elenyésző. A természetes élelmiszerek helyett adalékanyagokkal ellátott termékek sejtkárosodáshoz, daganatokhoz vezethetnek.

A magyar embernek az itteni éghajlat mellett egész éven át elég lenne 22 féle különböző élelmiszerfajta fogyasztása, ezzel szemben a bevásárló központok több százféle élelmiszert kínálnak.

Az egészséges tápanyagbevitel látszólag szegényesebbnek tűnik, mint a mindenkit kiszolgáló élelmiszerláncok által kínált élelmiszerpaletta.

Lehetőség szerint törekedjünk rá, hogy háztáji, vagy bio, azaz minél természetesebb körülmények között, permetezés nélkül termesztett (kistermelői, konyhakerti) alapanyagokat fogyasszunk a nagyáruházak méreganyagokkal teli, tápanyagban szegény élelmiszerei helyett. Kerüljük a sok adalékanyagot tartalmazó, vagy félkész élelmiszereket.

A reggelt 2-3 dl víz megivásával kellene kezdeni, hogy a belekben a nedvfelszívó-képesség és a tisztulás beindulhasson.

Paleolit táplálkozás - paleolit diétaA délelőttöt gyümölcs fogyasztásával kell kezdeni, attól függően, hogy milyen évszak van, de túl korán ne együnk túl sokat, mert a szervezet 12  óra felé kezd el igazán készen állni a táplálkozásra. Nyáron cseresznye, meggy, barack, ősszel szőlő, télen, meg tavasszal alma. A közben érő gyümölcsöket is, úgy mint szeder, szamóca, málna, egres, stb. Általában egyféle gyümölcsből elég 20 dkg, de ha kétféle, akkor 10-15 dkg-t egyikből is, másikból is. Akinek emésztőszervi betegségei vannak, lehetőleg távolítsa el a gyümölcsök-zöldségek héját.

Dél körül ajánlottak a gabonafélék lehetőleg nyers (vagy párolt) zöldséggel. A főtt és sült krumpli, a tészták, a fehér rizs tele vannak keményítővel, ami a koleszterin- és a cukorbetegség kialakulását segíti. Inkább jázmin rizst, barna- vagy vadrizs fogyasszunk. A forró vízben áztatott, vagy főtt árpa, rozs, kukoricadara, valamint zabkorpa, hajdina, köles és búzatöretek (bulgur) rosttartalmuknál fogva tisztítják a bélcsatornát, ezzel együtt méregtelenítenek, másrészt a magokban találhatók olyan fontos enzimek és aminosavak, amelyekre nagy szüksége van a szervezetünknek. A nyers zöldségek közül legfontosabbak a répa, karalábé, zeller, fekete retek, cékla, tavaszi burgonya, valamint a lencsefélék, babfélék, gyökerek és spárgafélék. Nyáron az idényzöldségekhez (karfiol, brokkoli, saláták, paprika, paradicsom, uborka, stb.) használjunk szőlőmag, lenmag, tökmag, kendermag, repce- és mandulaolajat salátaöntetként. Télen az idényzöldségeket a vörös káposzta, savanyított káposzta, esetes paprika és savanyú uborka helyettesíti.

A délutáni időszakban együnk olajos magvakat, mint 2-3 szem dió, földimogyoró, 10 szem tökmag, napraforgómag, 3 db sült gesztenye. Rendszeresen fogyasszunk olajos bogyókat, mint például az olivabogyó.

Paleolit táplálkozás - paleolit diéta

A vacsorát idomos este 6 óráig befejezni, mivel az emésztőrendszerünk felszívóképessége csökken, így a tápanyagok (szénhidrát, koleszterin, stb.) már nem kerülnek olyan intenzíven lebontásra. A vacsora ismét lehet hajdina, fekete retek, cékla, pattogatott kukorica és szinte minden nap egy fej lilahagyma is.

Az étkezések között nagyon fontos a víz fogyasztása, hiszen ez alapvető táplálékunk. A nyár folyamán naponta a vér mennyiségét is meg kell innunk, azaz 4,5-5 liter vizet, már csak a kipárolgás (izzadás) miatt is, ugyanis emiatt gyorsabban száradnak ki a szöveteink. Télen is meg kell inni 2,5-3 liter vizet.

A húsfogyasztás nem tiltott, de az arányokat át kell alakítani. A nyers zöldség-gyümölcshöz és a gabonákhoz képest a hús arányát le kell csökkenteni. A húsokat lehetőleg panír és pörkölt lé nélkül fogyasszuk, párolva, esetleg grillezve, ügyelve arra, hogy ne égjen oda. Lehetőleg ridegen, természetes körülmények között tartott állatok húsát fogyasszuk (pl. vadvízi hal, mangalica, magyar szürke marha, háztáji baromfi, kecske-, nyúl-, vadhús, stb.)

Csökkentsük a tej és a tejtermékek fogyasztását. Ha fogyasztani szeretnénk, az inkább kecsketej legyen, túró, sajt, esetleg tehén vagy kecsketejből készített joghurt, kefír.

Csökkentsük a tojás fogyasztását, inkább csak alkalmanként fogyasszuk a tojás sárgáját nyersen, vagy lágyan.

Kerüljük a finomított lisztből készített fehér, vagy barnának nevezett színező emugeátoros rozs és egyéb kenyérféléket. A legmegfelelőbb a teljes kiőrlésű tönkölybúzából készített, adalékanyag mentes kenyérféle, amely tartalmazza az összes esszenciális aminosavat is.

Kerüljük a cukor és az édesítőszerek fogyasztását, édesítésre a legalkalmasabb a termelői lépesméz, vagy a sztívia.

Rendszeresen fogyasszunk csírákat, illetve azok préselt levét.

Alga koktél - paleolit táplálkozásFogyaszthatunk gyógynövényteákat napi 2 x 1,5 dl mennyiségben, általában zsúrlófű, akác, körömvirág, bodza, hársfa, kamilla teát, illeve jó minőségű oolong vagy zöld teát.

 

Fogyaszhatunk ezek mellett még bizonyos gombafajtákat (shiitake, ganoderma), illetve javasolt algákat, különösen mikroalgákat fogyasztani.

Dr. Borza Attila nyomán

 

Hasznosnak találod?

 

Kérlek, kattints alább a Like gombra, ha tetszett!
A Send gombra kattintva pedig elküldheted egy barátodnak is!

 

Kérlek, segíts, hogy az oldalt minél többen megtalálják a keresőkben! Jelezd a Google-nek, hogy érdekesnek találtad. Csak egy kattintás ide:

 

 

Díjmentes, személyreszabott online táplálkozási és fitnesz tanácsadás díjmentesen a közösségi oldalunkon:

http://fittest.biz

WebStar - Laura - paleoilit táplálkozás



Kérdésed van? Rendelni szeretnél? - Hívj a 06 20 506 5956 számon! - Minden jog fenntartva! 2007-2016